Dag 96 av 110

Hej på er! I detta nu ligger jag på en solstol på stranden i Seminyak (Bali) och känner hur min hud går mot solbränd till röd ..typ, men det är ju så skönt att bara ligga ner och ta det lugnt ibland, och tanken av att jag om ca 2 veckor befinner mig i ett snöigt och kyligt Örnsköldsvik får mig att frysa redan här och nu, haha. Däremot är det inte så kul att bränna sig, vilket jag gjort typ varje gång då vi solat i Indonesien...

Tiden går så otroligt snabbt och vi har redan hunnit spendera en vecka på Flores. Vägen dit var tidernas värsta och jobbigaste resa, men 100 % värt det, då vi möttes av gröna berg och kristallklart vatten då vi närmade oss hamnstaden Labuanbajo, där vi också bodde. Själva hamnstaden var inget speciellt, ganska tråkig om jag ska vara ärlig. Tar du däremot en båt därifrån och åker till öarna runtom, DÅ snackar vi paradis. Vi åkte ut 2 hela dagar och bara sög in och njöt av omgivningen från vår lilla båt. Vi åkte bland annat till en ö, Kanawa Island, för snorkling. Kan säga att jag aldrig sett så klart vatten i hela mitt nästan 20 åriga liv, det var som att simma i dricksvatten! Redan när vi var påväg in med båten, kunde vi se 20 meter rakt ner till botten. "Fiskutbudet" var inget att klaga på heller, då vi simmade med alla slags färgglada fiskar, både fina och fula. Det coolaste av allt var ändå baby-hajarna och stingrockorna! 

Något annat värt att ta upp här i lilla bloggen är då vi besökte Rinca Island, som är en ö där du kan hitta världens största varandjur: Komodo Dragons. Djuren kan bli upp till 3 meter långa och väga 90 kg, och de är väldigt farliga. För några år sedan blev en unge djurens föda då de attackerade honom. Vi hade därför en guide med oss, tack och lov! Anledningen till att vi åkte till ön var för dessa djur endast finns på 4 öar i hela världen, och det är just utanför Flores. De finns såklart på många Zoo, speciellt runt om i Asien, men vill du se dem i det fria ska du åka hit! Riktigt coolt måste jag säga!  

Då flyget tillbaka till Bali var lika dyrt som färja/båt, trotsade jag åter igen flygresan och satte mig på ett propellerplan, och nu är vi här igen. Planerna för de sista 2 veckorna var att åka till ön Java, men då budgeten strejkar en aning, har vi nu bestämt oss för att stanna kvar på Bali och resa runt här istället. Lite sol, bad, surfing, yoga, besök av tempel och lite annat smått och gått får duga gott det också! 


, Sydostasien 2014-2015 | |
Upp