Dagarna i Singapore

Hej! Till att börja med kommer denna blogg inte visa lika mkt bilder från systemkameran då surfplattan är sönder = har ingenstans att föra över bilderna till... Tyvärr är det sådant som händer, men jag ska försöka leta upp internetcaféer lite här och var, därifrån kanske jag kan lägga upp några bilder! Från och med nu får ni börja nöja er vid dåliga mobilbilder, men jag finns även på instagram (elinnorlander) där jag också lägger upp några bilder i veckan. 

Eftersom vi ligger 7 h före er hemma i Sverige är klockan snart sängdags för vår del, för imorgon är vår sista dag här i Singapore. Det känns tråkigt att lämna Fredrik, Johanna och deras lille spillevink på 2 år, Timmy, och lyxlandet Singapore, men samtidigt ska det bli skönt att återgå till det riktiga backpacker-livet. Under dessa dagar har vi bott ganska flott, men jag saknar att resa runt som vi har gjort. Det är ju trots allt det som är hela grejen: att se nya platser, träffa människor, möta kulturer osv! Sååå imorgonnatt går flyget mot Indonesien som blir vårt sista stopp. Känns väldigt tråkigt att behöva säga att det är sista destinationen på denna långa resa, men då ekonomin säger stopp finns det inte så mkt mer att göra åt det, haha! Vi kommer dock att spendera över en månad Indonesien, så vi blir iallafall ute ett litet tag till! Landet är ett av världens största, så det finns MÅNGA platser att åka till. Däremot tänker vi inte besöka alla ca 20000 öar, utan för oss räcker det med ca 10, vi får se. 

Men vad har vi gjort under dessa dagar då? Vi har gått på 2 olika zoo: ett "vanligt", så att säga, och ett night safari som man besöker under kvällstid fram mot midnatt. Man har då chansen att se djurens aktivitet i mörkret, vilket jag tyckte var sjukt coolt! Hela safarit var uppbyggt på så sätt att man satt i en spårvagn och åkte till olika djurs olika revir, men det coola var att djuren inte var inburade utan gick runt överallt helt fritt (dock inte tigrarna och lejonen eftersom de är väldigt farliga). Om någon skulle besöka Singapore är detta ett grymt bra tips för den som älskar djur!

Vi har även fikat på ett café som heter just "Fika". Att fika är svenskt och det är typ bara svenskar som fikar, så därför är det ett rätt charmigt ställe, speciellt då allt är 100 % svenskt fika. Tyvärr var det sjukt jävla dyrt men det hindrade oss inte från att köpa varsin räkmacka och trocaderoburk. Till efteråt beställde vi in chokladbollar, som smakade precis som på caféer hemma! 400 spänn fattigare men vi var helnöjda efter att ha levt på nudlar/ris och kyckling typ varje dag under hela resan. Standardmat i Asien, för er som inte visste. 

Sedan finns en berömd drink här i Singapore som heter "Singapore Sling" som vi såklart var tvungna att beställa. Till Raffles Hotel kan du gå om du vill köpa originalet, där drinken även föddes, och det är precis vad vi gjorde: vi gick till Raffles Hotel och köpte oss varsin Singapore Sling. Var den god då? - Helt underbar! 

Under de andra dagarna har vi bara strosat runt och åkt till alla möjliga ställen här i Singapore. Att ta sig från landets ena sida till den andra tar bara sisådär 1 h, så det är ett väldigt litet land. Så pass litet att den inte har några städer, utan det finns bara Singspore. 

Nu tror jag inte att jag glömt något speciellt som jag känner att jag vill dela med mig av, utan nu drar jag på mig nattmössan och laddar upp inför morgondagens flygtur. Vet inte om jag nämnt det förut men min flygrädsla har ökat enormt på senare tid, men lite alkohol innan planet lyfter kanske kan bota rädslan, hehe! 

Vid nästa tillfälle jag dyker upp i bloggrutan blir till veckan. Vårt första stopp av alla öar blir Bali, vilket vi båda ser fram emot! PUSS OCH KRAM PÅ ER! 








Sydostasien 2014-2015 | |
Upp