Indonesien babyyy

Klockan är nu strax innan 8, en vanlig tisdagsmorgon och jag sitter utanför vårt hostel och njuter av ljuden av indonesisk morgon: fågelkvitter, ljudet av tuppar som galer och egot av motorljud från motorvägen. Det bästa med att vistas ute tidigt på morgonen är nog ändå att det fortfarande är svalt ute, för det dröjer inte länge förrän solen tittar fram igen, och då går det inte att sitta där jag är nu, om du inte vill känna svetten rinna ca överallt på dig, haha! Värmen är något helt otroligt här i Indonesien alltså, inte alls jämförbart med de andra länderna vi tidigare besökt, så vi har inte blivit vana vid denna hetta riktigt än! 

Nu kanske ni är nyfikna på vad som hänt under den senaste veckan? Vi började som sagt vår resa på Bali, där vi först åkte till Sanur på östkusten och checkade in på hotell med pool och allt, kände oss som värsta lyxlirarna, haha! Skönt var det iallafall, men efter 2 nätter begav vi oss till Ubud som ligger ungefär mitt på ön. Där åkte vi ut till fina risfält och besökte en kaffeodling där vi fick testa på alla möjliga smaker och varianter av kaffe och te, till exempel ett kaffe som görs på avföringen från ett visst djur. Låter äckligt men det är faktiskt en ganska normal process! Vi hade även turen att bo 5 minuters promenad från "Monkey Forest", som är precis vad det heter: en skog med apor, FULLT med apor. Eftersom det är vilda djur ska man ju inte tro att man kan klappa och försöka hålla i dem, så det var en ren njutning att se folk göra det misstaget, moahaha! Man kunde dock köpa bananer och majs, då kom apor och hoppade upp på en! Fick även sarongen nerdragen av en 15 kg tung apa när erik skulle försöka ta kort på mig tillsammans med apan på axeln... Men jag älskar apor, just för att de är så lik oss men också för att varenda steg och rörelse de gör är så roligt att titta på, tycker många borde hålla med mig på den fronten, haha! 

Efter Ubud åkte vi över till ön Gili Trawangan för lite sol, bad och snorkling. Fick se meterstora sköldpaddor vilket var sjukt häftigt!! Lyckades även bränna mig så in i helvete, men som tur är har det lagt sig nu, 2 dagar senare, haha! 

Så vart befinner vi oss nu? På ön Lombok, och vårt mål med detta stopp är att lära oss att surfa. Lombok är verkligen the place to go to om man vill lära sig att surfa i Asien och inte ska till Australien. Surfingen sker idag och jag är riktigt taggad!! 

Blogg.se har även fått fnatt så det går inte att lägga upp bilder.. Men ni får stå ut i ca 20 dagar till, för sedan är vi tillbaka på svensk mark. Har så blandade känslor inför hemresan.. Blir gråtfärdig när jag tänker att jag snart har avslutat detta underbara kapitel i mitt liv, som gett mig så mycket glädje och kunskap. Samtidigt känns det lite skönt att återgå till vardagen, jobba och få lite pengar i kassan igen. Kommer verkligen vara PANK när vi kommer hem igen, haha! Sedan är min älskade misse sjuk och håller alla tummar och tår för att hon ens lever när vi är hemma! 

På 20 dagar ska vi alltså besöka så mkt som möjligt, men vi insåg redan direkt efter flygbokningen att vi alls kommer att hinna åka till alla platser vi hade planerat att åka till. Hade vi haft 2 månader på oss så det hade gått ihop, så nu kanske ni får en liten bild i huvudet på hur stort landet faktiskt är!!

Nu är Erik vaken så nu vankas det frulle. Kram på er! 




Sydostasien 2014-2015 | |
Upp